Duitsland is zo’n land dat in nauwelijks ken. Dat me enerzijds fantastisch lijkt maar me aan de andere kant niet zo trekt. Een aantal jaar geleden bezocht ik Berlijn. In de winter. En hoewel ik historisch gezien vind dat iedereen Berlijn moet bezoeken was ik niet direct fan. Deze keer, tijdens onze roadtrip langs de Moezel, zag ik een hele mooie kant van Duitsland.

Roadtrip langs de Moezel

Ik wilde graag het andere Duitsland ontdekken. Het niet-stadse maar het rustige, groene Duitsland. En dat vond ik. Op slechts vier uur rijden vanaf Amsterdam. In vier dagen tijd belandde we in de oudste stad van Duitsland, de steilste wijngaarden van heel Europa en misschien zelfs ter wereld. We zagen het bergachtige landschap van Duitsland en de kronkelige rivier door de regio. Ik heb het over de Moezel.

De Moezel (Mosel/Moselle) is een rivier die loopt door Frankrijk, Luxemburg en Duitsland. De Moezel ontspringt bij de Col de Bussang in de Vogezen op 735 meter hoogte en mondt na 544 kilometer bij Koblenz uit in de Rijn. Het stuk tussen Trier en Koblenz schijnt het mooiste stukje van de Moezel te zijn. De rivier slingert door een romantisch wijnlandschap met groene stijle hellingen. Na elke bocht zijn idilisch gelegen wijndorpen met prachtige huisjes en wijngaarden volop te vinden. Het Moezeldal is wereldberoemd door de bekende wijnen die er vandaan komen en kent een eeuwenoude rijke cultuurgeschiedenis die terug gaat tot de Romeinse en Keltische tijd.

Lees ook: Alles over Riesling wijnen

roadtrip-langs-de-moezel

Dag 1 & 2: Trier

Onze roadtrip sloten we af in Trier maar omdat ik de rest van de regio leuker vond zou ik volgende keer juist beginnen in een stad. Trier is veel moderner en toeristischer dan verwacht. Het is er gezellig druk en vooral langs de rivier & in de oude binnenstad ontzettend sfeervol. Met de eerste warme zonnestralen stromen de terrasjes vol en gaat iedereen aan de… wijn.

De stad heeft vele intact gebleven bouwwerken uit de Romeinse tijd en vele andere beschermende monumenten zoals vroeg christelijke heiligdommen en kunstschatten uit de klassieke oudheid. Vele monumenten staan op de werelderfgoedlijst van de UNESCO.

In een dag kun je Trier zien en wij kozen er voor net buiten de stad te overnachten (een pittge wandeling van een klein uurtje berg op en af). Vanuit ons kasteeltje zie ik tijdens het ontbijt de mist optrekken en Trier met haar weidse omgeving komt langzaam te voorschijn.

roadtrip-langs-de-moezel

roadtrip-langs-de-moezelWe slapen in Berghotel Kockelsberg dat prachtig gelegen is. Een minikasteel in een rustige groene oase. Slapen in Trier zelf vond ik alles behalve goedkoop. Dit paradijsje daarentegen is heel betaalbaar. Houd je van een uitdagende wandeling dan kun je lopen naar Trier, anders is de auto de beste optie.

Dag 3: Bernkastel-Kues, Traben-Trarbach & uitzichtpunt

Vanuit Trier rijden we langs de rivier naar boven waar we talloze dorpjes tegenkomen. Dorpjes die typisch Duits aandoen met houten voorgevels en het Duitsland hier waardeer ik enorm. Het Duitsland waar ik wel van begin te houden. We stoppen in Bernkastel-Kues, een stadje dat uit twee delen bestaat: Bernkastel op de rechteroever van de Moezel en Kues op de linkeroever, verbonden met elkaar door een brug over de Moezel. Het is stadje is schilderachtig gelegen en omgeven door de edelste wijnbergen. Stap binnen bij de Vinothek voor een bezoek aan het wijnmuseum. Gevolgd door een wijnproeverij. Het leuke van de proeverij is dat je zelf de kelder in mag en zelf je wijnen kunt kiezen.

Traben Trarbach is het volgende stadje op onze route waar vooral burcht Grevenburg leuk is om te bezoeken. Even verderop ligt Prinzenkopf, het mooiste uitzichtpunt van de hele Moezel waarbij je de rivier twee keer ziet.

Dag 4: Bremm, Ediger-Eller, Calmont, Ellenz-Poltersdorf

Voor de komende dag is Ellenz-Poltersdorf ons thuis. Een ontzettend fijn en rustig dorpje dat vrij centraal ligt. We slapen in een van de wijnhuizen hier, genieten dan ook van een proeverij in de kelder van het huis en een aansluitend diner daarbij. Een goede maaltijd is nodig, want we beklimmen de steilste wijngaarden van heel Europa. Van Bremm klim je naar Ediger-Eller (of andersom) dat zo’n twee kilometer verderop ligt maar waar we zo’n twee uur over doen. Deze hike heet de Calmont Glettersteig.

roadtrip-langs-de-moezel

Slapen doen we in Weingut Villa Hausmann. Een huiselijk verblijf (met vier sterren) van een supervriendelijke familie. Behalve slapen kun je hier dineren, een wijnproeverij doen of deze combineren. De familie heeft hun eigen wijngaard en je proeft hier dus hun zelf gemaakte wijnen. Een andere aanrader is om te eten bij restaurant en wijncafé Springiersbacher Hof. Een van beste restaurants van de omgeving én wederom met eigen wijngaard.

Dag 5: Cochem & Eltz Castle

Cochem liet echt mijn hartje sneller kloppen. Wat een vreselijk fijn stadje is dat. Al slenterend door verstopte steegjes, een indrukkwekkend kasteel op de heuvel en de altijd stralende rivier waande ik me even in een Duits sprookje. Naast de beroemde burcht is het oude gezellige marktplein Moezelromantiek ten top.

Burcht Eltz is een van de belangrijkste burchten in Duitsland (gelegen in Wierschem). Er werd 500 jaar lang aan gebouwd waardoor zowel middeleeuwse alsook gebouwen in renaissance stijl ontstonden. Het kasteel bezoek je per bus maar ook, en veel leuker, door de wandeling van ongeveer twee kilometer door het bos. De burcht ligt helemaal verstopt in de groene bossen en komt ineens als een oud sprookje tevoorschijn.

Meer lezen: Wandelend naar Burg Eltz: Een van de mooiste burchten in Duitsland

Optioneel: Koblenz

Vanwege gebrek aan tijd hebben we Koblenz niet kunnen bezoeken. Koblenz is gelegen aan de monding van de Moezel in de Rijn en behorend tot Rijnland-Palts. Maar ook deze oude stad is prachtig gelegen en ingeklemd tussen de samenvloeiing van de Moezel en de Rijn. Met een geschiedenis die terug gaat tot de Romeinse tijd meer dan 2000 jaar geleden. Kerken, kastelen, paleizen en deftige burgerhuizen getuigen van een rijk verleden en dus is ook Koblenz een mooie toevoeging voor een roadtrip langs de Moezel.

route-roadtrip-langs-de-moezel

Roadtrip langs de Moezel van Trier naar Cochem

8 thoughts on “Duitsland: een kronkelende roadtrip langs de Moezel

1. Leuke regio en zo lekker dichtbij! Helaas toen ik er een paar jaar terug was werkte het weer niet zo mee en dus uiteindelijk niet zoveel gezien als we gewild hadden. Binnenkort opnieuw naar Duitsland, maar dan net iets Noordelijker in de buurt van Monschau… hopelijk dan met aangenaam weer. 🙂 Jullie hadden er hier zelfs een mooi zonnetje bij, lekker hoor!

2. Ik ben vroeger vaak met m’n ouders in Duitsland geweest. In de zomer was deze bestemming vaste prik. Cochem, Koblenz en Trier heb ik toen bezocht. Maar ik ben verrast door de schoonheid van deze leuke plaatsen. Zo heb ik het als kind helemaal niet onthouden! Ik moet echt eens terug! Sowieso wil de ik natuur van Duitsland meer gaan ontdekken, want nu gaan we vooral op stedentrip in ’t land. Er is zoveel meer moois!!

3. Leuk…. Lang geleden eens gedaan met de trein.
    In september eens doen met de camper. lijkt mij wel heel gezellig. Dicht aan de moezel kamperen de streek gaan verkennen en genieten van zijn pracht die ze daar te bieden hebben.