verliefd-op-nederland

Dit reisjaar is voor de meeste van ons anders dan normaal. In plaats van een backpack reis naar verre oorden blijven we dichtbij huis, in Europa of zelfs in Nederland. Zelf ging ik als kind en nu nog steeds regelmatig, op vakantie in eigen land. Ik dacht dat ik dus al heel wat mooie plekjes in Nederland kende, totdat ik het boek Verliefd op Nederland doorbladerde. Het nieuwe boek van Roëll (We Are Travellers) staat vol met originele bezienswaardigheden, stranden, restaurants, stedentrips, natuurgebieden, eilanden en toffe locaties in Nederland.

Boek review: Verliefd op Nederland

Dat Nederland een veelzijdige vakantiebestemming is zie je direct aan de inhoud van dit boek. Zo komen allerlei onderwerpen aan de bod. De mooiste stranden? De leukste steden, de beste plek om dieren te zien, om te varen of de meest toffe accommodaties? Alles staat er in. Of je nu een stadsmens bent of liever de rust op zoekt, beide vind je absoluut in dit reisinpiratieboek. Toeristische highlights zoals de Zaanse Schans zijn uitgebreid beschreven, maar er staan nog veel meer onbekende plekjes in Verliefd op Nederland. In het boek (hardcover) vind je 192 pagina’s aan de leukste tips maar tegelijk is het ook een mooi boek voor op de koffietafel. Het leest makkelijk weg en door de mooie foto's heb je direct zin om er op uit te gaan. Verliefd op Nederland is voor iedereen die al dol is op Nederland, of er juist alles over wilt lezen en ontdekken. Voor avonturiers, voor gezinnen en voor alles dat er tussen zit. Daarnaast geeft het boek inspiratie voor dagjes weg, maar ook voor langere vakanties. Je hoeft het boek maar open te slaan om een instant vakantiegevoel te krijgen.

Onderwerpen in het boek

Welke onderwerpen staan er allemaal in het boek? Verliefd op Nederland is niet gecategoriseerd op bijvoorbeeld provincie, maar juist per onderwerp. Van UNESCO locaties, plekken op het water tot aan de mooiste kastelen van ons land. Maar natuurlijk vind je er wel alle bezienswaardigheden door het hele land in terug. Wanneer je de inhoudsopgave bekijkt lijkt het soms net alsof het niet over Nederland gaat, toch is het zo. Zo heb je bijvoorbeeld een hoofdstuk eilandleven, winterwonderland, sprookjeskastelen en local food. Hierin lees je meer over typische gerechten maar ook over de mooiste wijngaarden in eigen land. Wanneer je de foto's erbij ziet is het net alsof je even in Frankrijk bent. Hetzelfde geldt overigens voor de kastelen in Nederland. In het boek staan niet alleen bestemmingen maar ook toffe dingen om te doen. Zoals street art bekijken, fruit plukken en dieren spotten. Water hoort bij Nederland en daar is in het boek volop aandacht voor.

Inhoudsopgave Verliefd op Nederland:

• Dagje strand
  • Kunst kijken
  • Dieren spotten
  • Tulpen en pluktuinen
  • Local food
  • Sprookjeskastelen
  • Op pad in de natuur
  • Nederlands Werelderfgoed
  • Camping en Glamping
  • De mooiste molens
  • Op het water
  • Winterwonderland
  • Op stedentrip
  • Strijd tegen het water
  • Eilandleven
  • Bijzonder overnachten

leukste-reisboek

verliefd-op-Nederland

verliefd-op-nederland

boek-roell-de-ram

boek-over-nederland

Stedentrip in eigen land

Zin in een stedentrip in Nederland? In het boek staan tips voor een weekendje weg in de stad. Niet alleen steden als Maastricht en Utrecht, maar ook het verrassende Tilburg, Leiden en Zwolle bijvoorbeeld. Bij elke stad staat een foto, een beschrijving, wat je er kunt doen en waar je lekker kunt eten + overnachten. Persoonlijk vind ik het heel fijn dat dit al er bij staat zodat dat je niet meer naar op zoekt hoeft naar een hotel.

Restaurants en accommodaties

Er is ook een apart hoofdstuk in het boek dat heet 'Bijzonder overnachten'. Altijd al eens willen slapen in een yurt of vliegtuig? Een huisje in the middle of nowhere? Of in het oerHollandse Zaanse huisjeshotel? In het boek staan sowieso een boel leuke accommodatie tips (ook kamperen en bij de bestemmingen), maar in dit hoofdstuk kom je echt de meest bijzondere plekjes tegen. In het hoofdstuk Camping & Glamping komen de leukste slaapplekken voor het kamperen aan bod. Door alle hoofdstukken in het boek staan ook restaurants vermeld, bijvoorbeeld de hipste strandtenten.

Natuur in Nederland

In het boek lees je veel over de natuur in Nederland, opgedeeld in thema's. Mijn favoriete hoofdstuk in het boek is dan ook dieren spotten. De foto's van onder andere een edelhert, spelende baby vosjes, slapende bosuil, een ijsvogel en Schotse Hooglander zijn prachtig. Zo krijg je meteen een heel ander beeld van Nederland. Je leest onder meer waar je de dieren kunt zien en een stukje achtergrond informatie. In de hoofdstukken dagje strand, op pad in de natuur, op het water, winterwonderland en eilandleven leer je nog veel meer over de bijzondere natuur van ons land. Kende je bijvoorbeeld de Markerwadden al? Wist je dat Schiermonnikoog autovrij is? En dat Dwingelderveld in Drente een goede plek is om de oehoe te spotten?

Waar koop je het boek?

Het boek Verliefd op Nederland is geschreven door Roëll de Ram van de reiswebsite WeAreTravellers. Al jaren reist Roëll de wereld rond op zoek naar de mooiste uithoeken en om de beste tips te verzamelen. Dit jaar is het anders en werd het idee voor dit boek over Nederland geboren. Verliefd op Nederland is het tweede reisboek van Roëll. Je koopt het op de website van WeAreTravellers of via Bol.com voor € 22,50. Verzending in Nederland is gratis.

➞ De leukste reisboeken van 2020
De mooiste natuurgebieden in Nederland

verliefd-op-nederland-boek