Voor veel mensen bestaat een wintersportvakantie vrijwel alleen uit skiën. En zelf doe ik dat ook: een week lang elke dag de piste op gaan (daarna een duik in het zwembad en dan lekker rozig aan tafel) is fantastisch. Liefst met een zonnetje uiteraard. Onlangs ontdekte ik echter dat het haast zonde is om de sneeuw en de bergen niet op een andere manieren te ervaren. Ik bezocht in januari mijn geliefde Oostenrijk en ging op wintersport naar Oost-Tirol. Maar behalve skiën deed ik er meer toffe dingen! Zo ging ik wandelen en ijsklimmen en ik zou het volgende keer precies zo willen doen. Lees snel meer over wat je kunt doen in Oost-tirol!

Dit is er te doen in Oost-Tirol

Afgelopen januari zette ik voor het eerst voet in Osttirol. Waar precies? Osttirol, Oost-Tirol op z’n Hollands, dit is – heel logisch –  het oostelijke deel van Oostenrijk tegen de grens van Slovenië en Italië aan. Bij Osttirol ging er bij mij direct een belletje rinkelen en dat is ook niet zo gek. Het is de ‘hidden gem’ van de wintersportgebieden en wordt niet overspoeld door toeristen. Deze regio staat ook wel bekend als het dak van Oostenrijk, omdat de twee hoogste bergen (3.798 meter & 3.666 meter) van het land hier te vinden zijn.

Zo’n gebied als Oost-Tirol is ideaal wanneer je met een grote groep op vakatie gaat. Wintersport is voor mij echt een familie-ding, maar niet iedereen staat elke dag op de ski’s. En zelf ben ik op dag 3 ook wel toe aan iets anders. In Oost Tirol kan iedereen zijn eigen ding doen. Ik deel in dit artikel mijn favoriete plekken, een mooi hotel, outdoor-activiteiten en manieren om van de sneeuw te genieten. Kortom, de leukste dingen om te doen in Oost-Tirol!

Lees ook: 10 x zien en doen in Salzburg en omgeving

doen-in-osttirol

Het St. Jakob im Defereggental skigebied verkennen met je snowboard of ski’s

Wat kan ik zeggen, op wintersport gaan zonder te skiën of boarden kán gewoonweg niet. En ik houd ook enorm van skiën dus waarom overslaan. Vooral niet doen als ik in Osttirol bent, de pistes zijn hier namelijk om van te dromen. Ik had het geluk dat het net gesneeuwd had maar dit gebied is altijd heel lang sneeuwzeker in de winter. Hier kom je overigens niet voor de spetterende Apres-ski of vele zwarte pistes (er is er wel geteld 1), maar juist voor de rustige toegankelijke pistes. Het gebied is niet bijzonder groot (voor een dag betaal je slechts €45!) maar wel ontzettend mooi & fijn. Bovendien had ik bijna constant het gevoel dat ik een privepiste tot mijn beschikking had. Zelden heb ik tijdens mij  ski-carrière zo goed kunnen skiën als hier.

Sneeuwandelen door de bossen

Sneeuwwandelen is zo’n activiteit waarvan je het nooit doet omdat het maar gewoon ‘wandelen’ is. Blijkt dus ook niks van waar te zijn. Ik ontdekte het sneeuwwandelen helemaal en vond het fantastisch. Ik zag plekken die ik anders nooit gezien had en bovendien hoefde ik die momenten met niemand anders (op m’n reismaatjes na) te delen. Met speciale schoenbinders die er uit zien als tennisrackets loop je zo over de sneeuw. Dat kraken van de sneeuw maakte me altijd enorm blij. Een gids neemt je mee langs halfbevroren beekjes en dichtbegroeide bossen. Ideaal om zo de wintersportvakantie te beginnen en na een paar uur wandelen ben ik heerlijk rozig.

IJsklimmen in het Osttiroler Eiskletterpark

Na mijn ervaring met ijsklimmen ben ik het er unaniem over eens: ijsklimmen zou elke outdoor-liefhebber eens moeten doen. Ik dacht dat je hier heel heldhaftig voor moest zijn, maar dat valt eigenlijk wel mee. Toegegeven, de eerste keer vond ik eng, maar wanneer je eenmaal ook abseilend naar beneden bent gegaan krijg je vertrouwen in je instructeur, aka degene die aan de andere kant van het touw staat. Er kan helemaal niks gebeuren. Oost Tirol is uitgelezen plek om eens te ijsklimmen. Je vindt er het vrij toegankelijke Osttiroler Eiskletterpark wat het grootste kunstmatige ijspark in Oostenrijk is. De ijswand heeft  40 verschillende routes omhoog in verschillende moeilijkheidsgradaties. Voor zowel de ervaren als de beginner is uitdaging niet ver te zoeken. Elk jaar, begin januari, vind er het befaamde Eisfestival plaats.

Lees ook: Waarom Les Quatre Vallées in Zwitserland de perfecte wintersportbestemming is

wintersport-tirol

Bezoek pittoreske dorpjes en geniet van de rust

Hoewel er genoeg te doen is in deze regio van Oostenrijk, is dit ook de plek van de rustige en idyllische dorpjes. Het is er namelijk zo ontzettend rustig en mooi, dat dit ideaal is voor rustzoekers. Osttirol is het meest zonnige gebied van Oostenrijk en ook de vele dorpjes liggen bijna altijd in de zon. Het was bijna drie jaar geleden dat ik op wintersport was, maar Oost-Tirol was alles wat ik hoopte en zoveel meer. Ik ben bang dat ik nu voor altijd verpest ben. Vaak ging ik naar de grotere skigebieden maar fijne aan Oost-Tirol is dat je er weinig Nederlanders ziet. Je ziet er uberhaupt weinig mensen en dat heeft een enorme charme. De dorpjes zijn hier nog heel authentiek Oostenrijks. Verwacht geen apres-ski, maar juist een warme huiskamer met open haard. Dat is wat mij betreft een dikke plus voor de vakantie.

Leg jezelf in de watten bij Defereggental Hotel & Resort

Bijzonder, luxe, wellness, culinair en uniek zijn de enige woorden die lijken te passen bij het fijne Defereggental Hotel & Resort waar ik een nachtje heb geslapen. Na een inspanning als skiën of ijsklimmen mag je jezelf wel in de watten leggen. Ook je spieren zullen erg blij met je zijn na een duik in het zwembad of een kwartiertje in de sauna. Het hotel heeft beide en op deze manier ontspannen kon ik niet aan me voorbij laten gaan. Wat ook zeker een vermelding waard is is het fantastische eten in dit restaurant. Ik ben geen fan van de Oostenrijkste keuken, maar hier hebben ze me toch overtuigd. De saladebar, kaastafel, tafels met toetjes (!) zijn gigantisch. En ook het ontbijt was een feestje. En had ik de wijnbibliotheek ook al genoemd?

Lees ook: Ontdek Zuid-Tirol in de winter

Praktische informatie Oost-Tirol

Met het slaap nog in mijn ogen stond ik om 5 uur ’s ochtends op Schiphol. Na een flink ontbijt, kopje koffie en twee uur later vertrok namenlijk mijn vlucht naar Insbruck! Zeker als je net als ik (helaas) maar kort gaat is vliegen naar de wintersport een uitkomst. Vanaf Insbruck is het nog twee uur rijden naar Oost-Tirol, maar voor mij was de rit een bezienswaardigheid op zich. Het vliegveld van Insbruck ligt overigens letterlijk tussen de bergen dus zorg dat je aan het raam zit.

Oost-Tirol telt in totaal zeven skigebieden die goed zijn voor ruim 250 kilometer aan piste’s. De Almspitz in St. Jakob im Defereggental  is met 2525 meter het hoogste punt. Meer informatie over Oost-Tirol is hier te vinden. Ben je dus op zoek naar een rustige sneeuwbestemming waar je meer kunt dan skiën? Reis volgden keer dan naar Oost-Tirol en je zult geheid veel ‘wow’ momenten hebben.

Lees ook: Actief en sportief in Oostenrijk: acht x doen in SalzburgerLand

doen-in-tirol

Struinen door een dik pak sneeuw gaat prima op sneeuwschoenen. Je komt zo op de mooiste afgelegen plekken!

doen-in-oost-tirol

Niemand te bekennen op de piste…

wintersport-osttirol

Hier was het even ‘druk’. Het was eind van de dag en dit was de enige afdaling naar het dal. Het is een klein gebied en toch zie je maar weinig mensen.

doen-in-tirol

overnachten-tirol

Laat je in de watten leggen bij Defereggental Hotel & Resort

osttirol

doen-in-oost-tirol

wintersport-tirol

Oost-Tirol is werkelijk een prachtig gebied en nog niet ontdekt door de massa. Heerlijk rustig en kleinschalig…

wintersport-osttirol

IJsklimmen is zo vet om te doen